13.03.2017

..nekvalitní asfalt? Žádný problém.

Cyklostezky v okolí Hostěnic znám již z kolečkových lyží nazpaměť, a proto jsem s chutí využil nabídky ozkoušet německé terénní kolečkové lyže, chcete-li terénní brusle SRB Offroad Skate XRS02. Zapůjčený model má pevné uchycení paty (patu nelze zvednout), takže vhodnějším označením by bylo terénní brusle, nicméně výrobce používá označení kolečkové lyže, takže se ho budeme držet.

Délka hliníkového nosníku tohoto modelu činí 610 mm, tedy jedná se o trochu delší bruslařské lyže. Tato délky však rozhodně není na obtíž.  Nosník lyže je, z důvodu lepší stability, snížený. Na druhou stranu to může být i mírně limitujícím faktorem při překonávání větších terénních nerovností. Sám jsem však lyže testoval na hliněné lesní cestě (vyjeté koleje od nákladních aut) s velkým množstvím kamenů a nikdy se mně nepodařilo zadrhnout spodkem lyže o vystouplý kámen. Všechny podezřelé kameny jsem, ale poctivě objížděl. Právě vyhýbání se překážkám je díky lýtkovým brzdám opravdu jednoduché. Stačí pouze jednu nohu předsunout dopředu (obdobně jako u telemarku) a kovový profil ve tvaru písmene U je přitlačen na zadní pneumatiku. Vývojáře SRB zde musím pochválit, jelikož se jedná o poměrně efektivní způsob brzdění, který je uživatelsky velmi přívětivý. Otázkou tedy je, jak dlouhou to zadní pláště vydrží. Nicméně žádný lepší způsob brzdění u terénních kolečkových lyží neexistuje. Navíc u obdobných pneumatik konkurenčního výrobce je udává životnost dokonce 1 500 – 2 000 km, což je rozhodně přijatelné.

Lyže jsou osazeny nafukovacími pneumatikami o průměru 150 mm a šířce 30 mm. U tohoto modelu však nečekejte vzorek pneumatik, jako u horských kol. Pneumatika je totiž v podstatě hladká, ale ani při jízdě po mokré hlíně jsem nezaznamenal, že by lyže měla tendenci nějak klouzat. Je však pravda, že testované lyže byly spíše podhuštěné. Tuto skutečnost jsem zjistil teprve, když jsem se na lyžích rozjel, jelikož pohmatem působily dostatečně nahuštěně. Rozhodně bych tedy doporučoval použít pro nafukování nějakou velkou pumpičku s barometrem. Mírně podhuštění pneumatiky totiž příliš nejedou, a navíc hrozí, že dojde k jejich proražení.

Velkou výhodou je, že pro jízdu na těchto lyžích není potřeba žádná speciální obuv. Člověk tedy může v případě potřeby kdykoliv sundat lyže a pěšky obejít komplikovaný úsek trasy. Noha je totiž k lyži připevněna podobným vázáním jako se používá na snowboardu, což zaručuje velmi snadnou manipulaci. Určitou nevýhodou tohoto vázání je jeho velká bytelnost, což možná zbytečně zvyšuje váhu celých lyží.

Technika jízdy na těchto terénních lyží je však odlišná od jízdy na kolečkových lyžích s běžkařským vázáním.  Hlavním důvodem je již zmiňovaná nepohyblivost paty, které má za následek zkrácení kroku při jízdě. Kromě toho také šířka vázání neumožňuje dávat nohy při jízdě striktně k sobě. Z těchto důvodů tedy nelze tyto terénní lyže doporučit k nácviku lyžařské techniky. Na druhou stranu lidé kupující tyto lyže nejspíše netouží po neustálém pilování techniky, ale chtějí si udělat pěkný výlet a nechtějí být přitom zbytečně moc omezování kvalitou asfaltu.

Autor: Michal Vank