Kolečkové lyže prodělaly od osmdesátých let 20.století rychlý vývoj. Současný trend při výrobě kolečkáčů je, co možná nejvíce přiblížit jejich vlastnosti skutečným běžkám a to jak na klasickou techniku, tak na bruslení. Každý výrobce se taktéž snaží, aby jeho výrobek byl "uživatelsky příjemný", tzn aby jízda na kolečkových lyžích nepřinášela jen pot a slzy ale také radost z jízdy.

Kolečkové lyže jsou ve srovnání s běžeckými lyžemi výrazně kratší a mají zpravidla vyšší hmotnost (výjimku tvoří lyže z kompozitu). Délka šasí (nosník) se u kolečkových lyží pohybuje v závislosti na jejich typu nejčastěji v rozmezí 530 – 800 mm.  U délky kolečkových lyží platí stejně jako u běžek, že lyže určené pro klasický styl běhu jsou delší než ty na bruslení. Klasické a bruslařské kolce se rovněž liší typem koleček, která bývají nejčastěji gumová, polyuretanová či nafukovací. Kolečkové lyže s gumovými či polyuretanovými kolečky umožňují lepší rozvoj lyžařské techniky, ale jsou poměrně náročné na kvalitu povrchu. Ten by měl být v ideálním případě tvořen hladkým, rovným a celistvým asfaltem. Případné nečistoty či menší kamínky dokážou však vcelku bez problému překonat.

V současnosti nejběžnějším používaným materiálem při výrobě nosníku kolečkových lyží je slitina hliníku. V posledních letech je pro výrobu kolečkových lyží vyšších tříd stále častěji používán kompozitní materiál či karbon. Výhodou těchto materiálů je jich snadná tvarovatelnost, což umožňuje vytvářet lyže s vyšší boční tuhostí a vertikální pružností. Takové lyže jsou poté pocitově podobnější běžkám. Nevýhodou je hlavně jejich vyšší pořizovací cena, která zhruba odpovídá ceně závodních běžek.

Rovněž materiál a průměr koleček je pro klasické i bruslařské kolce stejný. Z hlediska materiálu použitého na výrobu koleček rozlišujeme kolečka gumová a polyuretanová (PU). Gumová kolečka jsou pomalá a poměrně rychle se opotřebují. Na durhou stranu lépe tlumí drobné nerovnosti povrchu (zejména drobné kamínky) a o něco méně kloužou na mokrém povrchu. Kolce s těmito kolečky odpovídají svojí rychlostí jízdě na běžkách v mokrém sněhu. Jsou tedy vhodné spíše pro začátečníky či k rozvoji specifické síly. Tato kolečka jsou v naprosté většině případů vyráběny s průměrem 80 mm a bývají rovněž širší než polyuretanová. V obchodech jsou kolce s gumovými kolečky často označeny, jako tréninkové. Polyuretanová kolečka jsou rychlá a zpravidla se i méně opotřebovávají. Životnost koleček však závisí na tvrdosti použité směsi, která má vliv i na rychlost samotných koleček. PU kolečka se vyrábějí s průměrem 80 mm a 100 mm. Menší rozměr koleček se používá hlavně pro tréninkové účely. S jistou mírou zjednodušení se dá říct, že se svojí rychlostí nejvíce podobají běžkám.  PU kolečka s průměrem 100 mm (největší povolený průměr podle FIS) jsou vyráběny velmi úzká. Nejčastěji se jedná o šířku 24 mm, která je nejpoužívanější u inline bruslí. Takováto kolečka jsou velice rychlá, a proto se používají výhradně pro závodní účely. Rychlost dosahovaná na kolcích s takovýmto typem koleček je v průměru vyšší než na běžkách. Rozhodně tedy nejsou vhodné pro začátečníky či mírně pokročilé Kromě použitého materiálu a jeho tvrdosti lze ovlivnit rychlost kolečkových lyží použitými ložisky či kombinací koleček.  Nejčastější kombinací je použití gumových koleček vepředu a polyuretanových vzadu.