24.05.2022

Výborná lyžařka, která v uplynulé sezoně dálkových běhů Visma Ski Classics skončila 4. v kategorii do 26 let. Miluje kávu a nepohrdne jedním či lépe dvěma dortíky.

Můžeš nám prozradit kolik hodin týdně zvládneš v průměru odtrénovat, a jak přibližně vypadá tvůj týdenní tréninkový plán?

Počet tréninkových hodin hodně závisí na roční době, ale průměrně je to tak 16-20 hodin za týden. Samozřejmě jsou občas i volnější týdny. Týdenní plán se taky hodně liší. Když budu mluvit o letním období, tak se snažím vždy zařadit alespoň jeden delší objemový trénink, intervalový trénink a mým oblíbeným je rozvoj rychlosti krátkými sprinty většinou na kolečkových lyžích.

 

Dokázala bys popsat, jaký nejbrutálnější trénink jsi letos v rámci přípravy absolvovala?

Nevím, jestli byl nejbrutálnější, občas totiž dokážou být zabijácké obyčejně vyhlížející tréninky, které se nepotkají s aktuálním fyzickým rozpoložením, ale mám tu jeden, který mě dokáže spolehlivě zničit. Je to můj oblíbený podzimní imitační trénink. Hodinu skáčeš a sprintuješ po všech kopcích co jsou v okolí. Vyhlídla jsem si na to už i speciální okruh, takže ta koncentrace kopců je opravdu veliká, po hodině práce jich mám za sebou klidně i přes 40. Není to časově dlouhý trénink, ale o to intenzivnější.

 

Běžecké lyžování se v posledních letech sále více posouvá z oblasti vytrvalosti do silové vytrvalosti, a to bez ohledu na délce tratě. Kladeš tedy ve svém tréninku nějaký větší důraz na silovou přípravu nebo si vystačíš jenom s klasickým posilování středu těla? 

Já jsem byla vždycky spíše silovější typ závodníka, takže to pro mě není až zase taková změna. Nejsem typ člověka, co by se úplně vyžíval v chození do posilovny a zvedání činek, takže v mém případě je to hlavně takové to domácí posilování především s vlastní vahou. Důraz kladu hlavně na speciální sílu, bez které se v dálkovém lyžování opravdu neobejdeš.

 

Často se vedou diskuze o tom, zda je lepší trénovat spíše na pomalejších či rychlejších kolečkách. Jakou rychlost koleček používáš v tréninku ty a proč? Kolik párů kolečkových lyží vlastně máš?

Jezdím na Swenorkách a je to takový můj hybrid. Přední kolečka mám číslo 2 a zadní 3. Je to rychlejší než trojky, ale pomalejší než dvojky. Znamená to, že se tolik nenadřu do kopců, sjezdy nejsou nebezpečné a tréninkově to stále dává smysl. Celkově mám 3 páry kolečkových lyží – tyhle, pak jedny komplet s dvojkovými kolečky, a ještě jedny na skate.

 

Pokud se nepletu, tak stravu zas tak moc neřešíš a třeba večerní nutela není žádný problém =D. Nicméně předpokládám, že minimálně doplňky stravy používáš. Mohla bys tedy konkrétně popsat, co používáš a kdy?

Jo, tak tohle je přesný. S jídlem problém nemám, nebo možná mám, záleží jak to kdo bere. Ale já zastávám názor, že pro výkon je ta energie prostě potřeba a v salátu ji nenajdeš. Co se týče doplňků stravy tak je to vcelku klasika – vitamíny, železo a před závody magnézko. Na tréninky pak iontový nápoj a jako svačinku miluju dětský ovocný přesnídávky.

 

Jak vypadá tvůj běžný den? Vstaneš a jdeš trénovat nebo musíš nejdřív do školy? Jak relaxuješ a máš nějaké guilty pleasure?

Pokud jsem zrovna doma, tak jdu ráno do školy a na trénink zbyde čas až odpoledne. Aktuálně studuji na Technické univerzitě v Liberci obor Technologie plastů a kompozitů. V tomto semestru máme výuku jenom tři dny v týdnu od úterý do čtvrtka, takže se snažím kvalitnější tréninky naplánovat vždy na ty ostatní dny, kdy je více času. Naštěstí mi ve škole vychází vstříc a mohu trávit hodně času na závodech a soustředěních. Semestrálky se ale samy nenapíšou, takže se po večerech věnuji především škole. Na nějaký volný čas a relax už tedy moc času nezbyde. Jsem ale milovníkem kávy, takže na nějakou kavárničku s espressem se čas najde vždycky. A guilty pleasure? Rozhodně dorty a cokoliv sladkého. Mým heslem je: Proč jeden, když můžeš dva!

 

Komu a proč předáš dále tuto „rozhovorovou“ štafetu?

Nejtěžší otázka na konec. :D Štafetu předávám Nikol Benešové, protože je to lyžařka tělem i duší co se jen tak nevzdává.