15.08.2022

Vynikající český laufař, který obsadil na letošním Vasově běhu famózní 17. místo, a to pouhých 21 vteřin za vítězem.

Je o tobě známo, že hodně „točíš“ kilometry na kolečkových lyžích, což je samozřejmě v českých podmínkách víceméně nutnost. Kolik kilometrů tak zvládneš ročně odtrénovat, a v jakém poměru je u tebe soupaž, klasika a bruslení? Jakou rychlost koleček preferuješ a měníš ji v průběhu roku?

Za rok chci ideálně odtrénovat 900 - 1000 h. a na kolečkových lyžích trávím největší procento z tohoto času. Kolik přesně to je záleží na tom, jak hodně se věnuji dalším sportovním aktivitám (což se rok od roku trochu mění) a kdy napadne první sníh a můžu vyrazit na lyže. Nejvíc jsem za rok ujel něco přes 7000 km. Většinu „hlavních“ tréninků jezdím soupaž, klasika a bruslení jsou spíš jako doplněk, pro změnu a pro radost. Výjimkou jsou jen občasné intervaly nebo výjezd delších kopců klasikou, ale obojího za rok moc není. Teď jezdím na kolečkách Swenor č. 3 po celý rok. Loni jsem experimentoval se čtyřkami a kdybych chtěl jezdit víc klasiku, tak bych jim dal ještě šanci (minimálně v teplých letních měsících).

 

Jak moc se v rámci tréninku věnuješ ostatním sportovním aktivitám, jako běh, kolo, ercolina, plavání atd.?

Kromě lyžování je mojí další velkou vášní lezení a horolezení. Na jaře a v létě si tak užívám dobrodružství na horách a ve skalách. Mimo to je mojí neoblíbenější aktivitou kolo, které jde dobře spojit právě s cestou do skal. Běh není moje silná stránka, navíc mě trochu limituje bolavá achilovka, a tak toho moc nenaběhám. Přestože znám lepší zábavu než tahání soupažového trenažéru (SkieErg, Ercolina), tak se občas ráno před prací na něm potrápím (častěji v zimě, když jinou lyžařsky specifickou aktivitu nestihnu). Obecně platí, že do konce letních prázdnin pravidelně střídám kolečkové lyže s dalšími aktivitami, ale s blížící se zimou jde trénink víc a víc speciálně k jízdě soupaž právě na kolečkových lyžích a později na sněhu.

 

Když už jsme u těch doplňkových sportovních aktivit, tak by mě zajímalo, co si myslíš o posilování? Pokud se nepletu, tak existují mezi jednotlivými závodníky velké rozdíly v přístupu k posilování s těžkými váhami.

Pro lyžaře mají podle mě (rozhodně nejsem expert na silovou přípravu) smysl dva typy tréninků v posilovně. První – obecná síla s vlastní vahou, posilování středu těla, práce s rovnováhou, kompenzační cvičení atd. Druhý – maximální síla svalových skupin specifických pro lyžování. Pro maximálku mám sérii čtyř cviků (benchpress, shyby se závažím, klencáky se závažím, stahování kladky) vždy ve třech sériích po cca pěti opakováních. Dlouhé pauzy vyplňuji posilováním středu těla a rovnovážnými cviky.

 

Patříš bezesporu mezi velmi zkušené závodníky, jak moc tedy řešíš běžnou stravu? Máš nějaké oblíbené předstartovní jídlo, bez kterého bys nemohl závodit? Jak doplňuješ energii během tréninku?

Jídla musí být hlavně hodně =D. Během tréninku tělo spálí spoustu sacharidů, a tak se v jejich konzumaci nijak neomezuji. Zvlášť den před dlouhým závodem se snažím maximálně doplnit zásoby glykogenu, a tak je jich na talíři ještě víc než normálně. Závodní snídaně už není tak objemná a jezdím na obyčejné bílé pečivo s máslem a marmeládou nebo na mléčnou rýži, těsně před startem si dám už jen gel. Běžnou stravu je ideální doplnit dostatkem ovoce a zeleniny (tu ale den před závodem vynechám). Většinu tréninků jezdím na ionťák + normální jídlo (chleba, müsli tyčinky, rýžové koláčky…). Gely a podobné speciality si nechávám jen na opravdu náročné tréninky a závody.

 

V loňské sezoně se ti dařilo v rámci seriálu Visma Ski Classics zajíždět výborné výsledky. Kde tedy vidíš u sebe ještě největší prostor ke zlepšení? Případně co by ti mohlo pomoci ještě k lepším výsledkům? Více párů lyží či třeba více kvalitních soustředění?

Moje slabina jsou kratší úseky v maximální intenzitě a sprinty, ale zlepšit jde všechno, i to kde se cítím silnější. Nejdůležitější je mít chuť a vůli na sobě pracovat, zaměřit se na základní věci a ty dělat pořádně. Je zapotřebí mít oči otevřené a vnímat co dělám dobře a funguje, a kde mě naopak tlačí bota a můžu to udělat líp. Zajímavé by bylo zkusit delší soustředění ve vyšší nadmořské výšce.

 

Měl bys nějaký tip pro hobby závodníky, kteří by se chtěli zlepšit. Máš nějaké doporučení týkající se techniky nebo třeba oblíbený intervalový trénink =D, na který nedáš dopustit?

Nehledal bych zázračné tréninkové metody. Podle mě je v tréninku nejdůležitější pravidelnost. Základem je uspořádat si život a trénink tak, abych ho mohl dělat dlouhodobě. Stavebními kameny formy jsou delší vytrvalostní tréninky v pohodovém tempu, které stačí okořenit 1-3krát za týden nějakou formou intenzivnější zátěže. Abych se úplně nevyhnul odpovědi na intervaly, tak tíhnu spíš k delším úsekům (8-20 min) s intenzitou kolem anaerobního prahu, kde během jednoho tréninku naberu 40 min a víc intenzivnější zátěže.

 

Komu dalšímu předáš slovo a proč?

Nejraději bych dal otázky rovnou dvěma legendám. Pepy Vejnara bych se zeptal na trochu historie kolečkového lyžování u nás a jak si udržet zápal a formu po celý život. Dám však přednost kamarádovi Vencovi Sedláčkovi, protože bych chtěl vědět, jak zvládá náročnou práci záchranáře, rodinu, atletický kroužek, organizovat závody a ještě tak skvěle závodit!