Základy údržby kolečkových lyží

Zpět na výpis článků

Články ze světa kolečkových lyží

10.04.2018

Určitě to znáte, koupíte si něco nového pěkného a těšíte se, až si to vyzkoušíte. Zároveň však máte, alespoň ze začátku, až přehnanou obavu, abyste si novou věc náhodou nějakým způsobem neponičili.

Je všeobecně známo, že např. běžky by se měly čas od času naparafínovat, tak aby skluznice zbytečně nevysychala. Víte však, jak se správně starat o kolečkové lyže? Ne? Poradíme vám tedy pár jednoduchých tipů, jak prodloužit životnost svých kolečkových lyží.

 

Radši obývák než garáž - Jezdíte-li na kolečkových lyžích striktně jenom v podmínkách, kdy je asfalt naprosto suchý, tak není potřeba se nikterak zalamovat s uložením svých lyží a můžete je po tréninku hodit někam do rohu garáže. Pokud však rádi vyrážíte na kolečkové lyže i za mokra, potom byste měli zvážit, jestli skladujete své kolečkové lyže na správném místě. Pokud totiž mokré kolečkové lyže necháte v nějakém chladnějším a vlhčím prostředí, tak můžete počítat s tím, že dříve či později vám začnou lyže resp. šrouby rezivět. Ideální je tedy najít svým kolečkovým lyžím nějaké místo u topení či je v létě nechat vyschnout na slunci.

Antireverzní kolečko dopředu - Nejedná se o žádnou převratnou novinku, ale obecně kolečka umístěná vzadu na lyžích se rychleji opotřebovávají než ta umístěná vepředu. Pokud máte kolečka s antireverzním mechanismem vzadu budete je tedy muset měnit častěji. Připravte se však na to, že kolečka s antireverzním mechanismem jsou dražší v průměru o 30 %. Z tohoto důvodu je tedy praktičtější přesunout tyto kolečka dopředu. Navíc jízda na lyžích s antireverzními kolečky umístěnými vepředu se o něco málo více podobá jízdě na běžkách, jelikož odraz není tak „silný“. Nemáte-li tedy na kolečkových lyžích závodní ambice, potom pro vás bude lepší volbou umístit antireverzní kolečka dopředu.

U bruslařských kolečkových lyží zase dbejte na pravidelné prohazování zadních koleček s předními, tak aby byly rovnoměrně opotřebené a nemuseli se zbytečně často měnit.

Pravá a levá lyže - Myslíte si, že existuje u kolečkových lyží něco, jako pravá a levá lyže? Na nových lyžích byste sice hledali toto označení marně. Nicméně to neznamená, že nemá smysl si lyže nějakým způsobem odlišit. Označení lyží vám výrazně usnadní pravidelné střídání lyží, čímž se sníží riziko asymetrického opotřebení koleček. Není totiž nic horšího než, když jsou kolečka křivá a nedrží směr.

WD40 ano i ne -Jistě se jedná o užitečného pomocníka, kterého ve své dílně využijete, jelikož poskytuje dobrou antikorozní ochranu, rozpouští staré mazivo a vytěsňuje vlhkost. S použitím na kolečkových lyžích to však není tak jednoduché. Pro ošetření oblasti ložiska není WD40 ideálním přípravkem, jelikož rozpouští mazivo (nesvědčí mazivu uvnitř ložiska), nemaže (ano, WD opravdu není mazivem) a nesvědčí výrobkům z gumy (krytky ložisek jsou nejčastěji z gumy). Na druhou stranu WD40 je užitečným pomocníkem pro ošetření šroubů nacházejících se na nosníku, které bude chránit proti korozi.

Hygiena - Zašpinit kolečkové lyže není žádný problém. Na jaře a na podzim jsou lyže velmi často zašpiněné od bahna, zatímco v létě byvají zaprášené, a to i po jedné jízdě. Dříve či později tedy začnete uvažovat o tom, jak lyže očistit. Na lehce zašpiněné lyže vám samozřejmě postačí hadřík s vodou, ale v případě silně zabahněných lyží je už lepší sáhnout po sprše. Není tedy problém lyže jednou za čas lehce osprochovat. Rozhodně však k těmto účelům nepoužívejte žádné vysokotlaké čističe! Po "koupeli" je však velmi důležité nechat lyže důkladně vyschnout a ošetřit oblast ložiska a všechny šrouby speciálním olejem viz výše.

Autor: Michal Vank