Test terénních bruslí Skike v8 Lift Cross 2R

Zpět na výpis článků

Články ze světa kolečkových lyží

22.03.2017

Konečně se k nám na test dostali téměř legendární terénní brusle Skike. Obstály v našem testu?

K našemu testu nám byl firmou Skier zapůjčen ten vůbec nejvyšší model od Skike, a to Skike v8 Lift Cross2R. Jedná se tedy o terénní brusle s volnou patou (pata se při odrazu nadzvedává), které jsou rovněž opatřeny anitireverzním mechanismem umístěným na předních kolech. Antireverzní mechanismus se osvědčil zejména při přecházení asfaltu s velmi špatným povrchem.

Terénní brusle Skike mě po vybalení z krabice zaujali hned dvěma věcmi. První z nich byl design a zpracování, které dává jasně najevo, že Skike se na výrobu terénních bruslí opravdu specializuje. Druhá věc, které mě velmi příjemně překvapila, byla nízká váha testovaného modelu. Samozřejmě hmotnost těchto bruslí je vyšší než u tradičních kolečkových lyží (určených výhradně na asfalt), ale v porovnání s ostatními terénními bruslemi/lyžemi jsou opravdu lehké.

Dobrý první dojem z modelu v8 Lift vydržel i při prvním nasazování. Brusle mají vázání podobné tomu používanému na snowboardech, akorát se k připevnění boty používá suchý zip. Výhodou použitého vázání je jeho velká variabilita, která umožňuje nastavení na velikost boty v rozmezí 36 – 50 EU. Vyzdvihl bych zde především možnost rychlého nastavení vzdálenosti brzdy od zadních koleček. Lze tak tedy nastavit, aby brzdy brzdili až při výraznějším předsunutím nohy nebo už při propnutí kolen a napřímení postavy. Osobně mně však nejvíce vyhovovalo nastavení vzdálenosti brzdy a pneumatiky na přibližně střední hodnotu.

Brusle byly testovány den po vydatných deští, takže všechny cesty byly ještě výrazně mokré, což se i znatelně projevilo na oblečení, jelikož Skike nejsou osazeny blatníčky. Jinak se brusle na mokrém a špinavém asfaltu chovaly kultivovaně. Odraz sice byl někdy trochu hladší, ale rozhodně se nedá říct, že by brusle na mokrém špinavém asfaltu nějak výrazně klouzaly. S těmito podmínkami si rovněž dobře poradili i brzdy, které svoji práci vykonávaly dostatečně efektivně. Naopak mírně mě zklamalo, že brusle příliš netlumí vibrace vznikající při jízdě po rozbitém asfaltu. Delší sjezd po zničeném asfaltu je tedy vcelku utrpením. Důvod je ten, že se kolečka pumpují na vysoký tlak (7,5 atm). Leckoho asi napadne, že by stačilo trochu podhustit kola, ale takovéhle řešení nelze doporučit, jelikož se tím výrazně zvyšuje pravděpodobnost proražení duše nebo utržení ventilku.  Určitým „zpříjemněním“ delších sjezdů může být odbruslování, při kterém nedochází k takovému přenosu vibrací do těla jezdce. Na druhou stranu je potřeba říct, že všechna nafukovací kolečka terénních bruslích/lyžích se nafukují na obdobný tlak, takže se rozhodně nejedná jenom o problém značky Skike. Problémem z podobného „soudku“ je také kovový profilu vázání, který přesahuje šířku lyže. Při jízdě je tak nutné se soustředit na to, aby se hůlky zapichovali dále od těla. V opačném případě zde hrozí riziko, že si člověk kopne vázáním do holí a poškodí je tím.  

Závěrem je potřeba říct, že označení testovaného modelu (a nejen toho) za terénní je trochu nadnesené. Brusle Skike sice opravdu zvládnou horší asfalt než kolečkové lyže, ale žádné zázraky rozhodně nelze čekat. Brusle poměrně pohodlně zvládnou hrubozrnnější starší asfalt, ale na rozpadající se cesty již stavěné nejsou. Jinak je jízda na těchto Skike velmi příjemná a model V8 Lift Cross 2R lze označit za velmi zdařilý!

Autor: Michal Vank