Test kolečkových lyží Roller Safe klasik

Zpět na výpis článků

Články ze světa kolečkových lyží

16.03.2017

aneb kotoučové brzdy využívají i kolečkové lyže.

RollerSafe jsou prvními kolečkovými lyžemi na světě s bezdrátově ovládanými kotoučovými brzdami, které umožňují kontrolovat rychlost při sjezdech. Celý tento systém se skládá ze tří základních částí a to páru kolečkových lyží RollerSafe, dvou bezdrátových ovladačů a mobilní aplikace.

Samotné kolečkáče této norské firmy jsou základními parametry (délka a hmotnost) velmi podobné těm, které známe a běžně používáme. Rozdíl je v tom, že lyže RollerSafe mají u zadního kolečka vestavěné kotoučové brzdy a v přední části lyže umístěný přijímač signálu. Tento přijímač komunikuje s ovladači, které se nasazují na vrch holí. Instalace těchto ovladačů na hole probíhá podobně jako při zkracování délky poutek. Vyndá se původní „klínek“ v madlu hole a místo něj se tam zasune RS ovladač. Problémem je v tom, že se tento klínek dá bez úprav zasunout snad jen do madla Swix (One Way i Barnett jsou příliš úzké). Samozřejmě tento systém není kompatibilní ani s žádným typem nacvakávacích poutek. Intenzitu brzdění je možné upravovat dvěma způsoby. Prvním způsobem je nastavení jakési orientační (předpokládané) intenzity brzdění, která vychází z členitosti terénu a hmotnosti jezdce. Ta se nastavuje před samotnou jízdou pomocí mobilní aplikace podporující operační systém Android a iOS (Apple). Ten druhý k tomu využívá páčky umístěné na ovladačích nacházejících se na vrchu madla hole.

Baterie v bezdrátovém přijímači umístěném v přední části lyže je dle výrobce zapotřebí nabít před každou jízdou. Nicméně by měl tento přijímač vydržet přibližně 50 h. používání.  K nabíjení baterie slouží USB kabel pomocí, kterého lze dobít řídící jednotku brzdění. Baterie v RS ovladačích však už nabíjecí není.

Vraťme se však zase od strohé teorie zpátky k samotnému testu. První dojem z testovaných klasických lyží je velice dobrý, jelikož jejich mechanické zpracování je na velmi vysoké úrovni. Vše působí robustním a velmi pevným dojmem, takže lyže tak trochu připomínají tank. Připodobnění k tanku je zde vcelku na místě, protože lyže jsou při potěžkání prostě těžké. Bohužel větší váha je cítit i při samotné jízdě. Naštěstí jsou použitá kolečka dostatečně rychlá, takže mají tendenci trochu srovnávat tento hendikep.

RollerSafe kolečka bohužel nemohou být z důvodu použité brzdící technologie celogumová, takže je jejich střed tvořen hliníkovými disky.  Nevýhodou takovýchto koleček je potom jejich zhoršena schopnost tlumit otřesy vznikají přejížděním nerovností. V důsledku horšího pohlcování otřesů tak lyže při jízdě po horším asfaltu trochu drnčí.

Fungují brzdy spolehlivě? Brzdy fungují velmi dobře, a proto bych rozhodně doporučil řídit se radami výrobce.  Ze začátku je vhodné nastavit sílu brzdění na malý výkon (třeba 40 kg), protože to chvíli trvá, než se brzdy rozchodí a začnou hladce brzdit. Druhým důvodem je to, že je potřeba si pocvičit stabilitu při zpomalování. Je pravda, že jsem byl ze začátku mírně rozčarován z toho, jak brzdy reagují. Naštěstí již však bylo při mé druhé projížďce všechno naprosto v pořádku. Dokonce jsem byl, i při takovémto nastavení brzd, schopen sjet úplně krokem kopec, který se jinak i na pomalých kolečkáčích sjíždí rychlostí vyšší než 40 km/h!

Zacházení s kolečkovými lyžemi RollerSafe chce zpočátku trochu trpělivosti a nevrhnout se hned z nejprudšího kopce v okolí. S narůstajícím počtem brzdění se však pocit z jízdy výrazně zlepšuje a člověk si začne plně užívat možností, které tyto lyže nabízejí. Vývojáře z RS lze tedy rozhodně pochválit za velmi dobrý systém brzdění, který bezesporu představuje významný mezník v oblasti kolečkových lyží. Za kvalitu a inovace se však platí, takže pořizovací cena bude určitě výrazně převyšovat i do té doby nejdražší modely.

Autor: Michal Vank