Značku Inovik u nás zná snad každý, ale kdybyste přeci jen váhali, tak se jedná o privátní značku Decathlonu.
Ano je to tak, tentokrát jsme se vrhli do testování kolečkových lyží z Decathlonu. Tento francouzský řetězec představil svoje kolečkové lyže Inovik již před cca dvěma lety, ale k testování jsme se bohužel dostali až nyní. Nebudeme Vám nic nalhávat, do testování těchto lyží se nám nejprve moc nechtělo, ale nakonec zvítězila naše přirozená zvědavost, a tak jsme vzali Inoviky na pořádnou projížďku. Zkrátka jsme museli zjistit, jak lyže (vč. vázání) s cenovkou pod 3 000 Kč fungují.
Pojďme si tedy nejprve kolečkové lyže Inovik Classic 500 trochu představit. Jedná se o kolečkové lyže tvořené jednodílným hliníkovým profilem o délce 700 mm (vzdálenost od osy předního kolečka k ose zadního kolečka). Sousloví jednodílný hliníkový profil je dost důležité, jelikož značí, že lyže budou osazeny dost úzkými kolečky, což v tomto případě rozhodně platí. Lyže Inovik jsou totiž osazeny gumovými kolečky o rozměrech 76/39 mm. Takto úzká kolečka se v dnešní době už moc nevidí. Z hlavy nás napadají snad jen lyře Fischer Carbonlite, které však mají výrazně menší průměr kolečka. Co se týká antireverzního mechanismu, tak ten je umístěn na zadním kolečku, což je v podstatě varianta, které nám vyhovuje více. Na druhou stranu možná právě v tomto případě by nebylo špatné, kdyby kolečko s „reverzem“ bylo umístěno vpředu. O této problematice, ale podrobněji až někdy příště. Celková hmotnost, konkrétně hmotnost lyží včetně vázání, činí 2,3 kg (my jsme tedy navážili 2 330 g). Ačkoliv to tak v porovnání např. s běžkami nevypadá, tak se rozhodně jedná o poměrně lehké kolečkové lyže. Je to však trochu paradox, jelikož pocitově působí spíše těžce/těžkopádně. Vraťme se však od „papírových předpokladů“ k samotnému testu.
První dojem, po rozbalení krabice, je velmi dobrý. Lyže totiž, na první pohled, vypadají kvalitně a v kombinaci s decentním designem rozhodně nepůsobí, jako levné lyže z obchodního řetězce. Uznáváme, že lyže mohly mít trochu nápaditější design, ale oceňujeme, že na Vás nikde „nekřičí“ velký nápis Decathlon či Inovik. Je totiž pravdou, že při pohledu shora jsou lyže celé černé a jediné zpestření představuje černobílé vázání Rottefella RollerSki. Toto vázání je na lyžích již namontované, takže stačí lyže vyndat z krabice a můžete vyrazit. Pozor však na to, že vázání je již z výroby nastaveno na boty velikosti menší než 44, takže pro lidi s větší botou to může představovat jisté komplikace. Nicméně my máme boty velikosti 45 a pořád to ještě tak něják šlo. Popravdě jsme se už těšili na projížďku na nových lyžích, takže se nám to ani posouvat nechtělo a prostě jsme vyrazili.
První věcí, která nás hned při rozjetí zaujala, je zpracování reverzního mechanismu uloženého v zadních kolečkách. Jakmile se totiž lyže trochu rozjedou, tak zadní kolečka začnou vydávat prapodivný „hučivý“ zvuk, který se s narůstajícími kilometry stává více a více otravný. Samotné hučení by sice ještě nemuselo odkazovat na horší kvalitu, dokonce ani nemusí úplně nutně každému vadit, ale faktem je, že se zadní kolečka točí výrazně hůře než ta přední. Opět by někdo mohl argumentovat, že je to přece běžné, ale není to tak úplně pravda. Nová kolečka s antireverzním mechanismem se sice zpočátku opravdu točí výrazně pomaleji, ale po „zajetí“ se to značně zlepší. V případě lyže Inovik 500 se tak však nestalo. Druhá věc, které jsme si velmi rychle všimly byly vibrace vznikající při jízdě. Stačilo totiž poměrně malé zhoršení kvality asfaltu, aby lyže začaly pod nohami nepříjemně vibrovat. V podstatě by si člověk zhoršení asfaltu ani nevšiml (vizuálně), kdyby mu to lyže hned ochotně „neprozradily“. Důležité je upozornit na to, že jsme tuto zkušenost získali na cyklostezce, ne někde na rozbité „okresce“, i když tam jsme samozřejmě také byli. Důvodem proč lyže přenáší tak ochotně vibrace bude nejspíše kombinací poměrně tvrdých koleček s tuhým jednodílným profilem. Výrobce sice udává, že maximální nosnost lyží je 95 Kg, ale podle jejich stavby bych se nebál na tyto lyže postavit ani jezdce o váze 120 Kg. Určitě tedy lze tyto lyže doporučit i pro těžší lyžaře.
Rozhodně bychom také neměli opomenout zmínit stabilitu lyží. Napřed je však potřeba říci, že větší část testu probíhala na cyklostezce s rovinatým profilem. Znamená to tedy, že větší část trasy jsme jeli soupaž. Na „soupažových“ úsecích byly lyže až překvapivě stabilní. Nemůžeme říct, že by to byl vyloženě zázrak, ale na danou cenovou kategorii to bylo rozhodně dobré. O poznání horší to však bylo, jakmile jsme přešli ze soupaže do stříďáku. V tu chvíli se totiž projevila ne úplně optimální geometrie koleček. Navíc je vázání umístěno zbytečně moc vepředu, tedy alespoň při velikosti boty 45, což vždy trochu zhoršuje ovladatelnost lyží. Zkrátka při jízdě do kopce jsme měli z lyží o poznání horší pocit.
Malou výtku bychom ještě měli k použitým blatníčkům. Ačkoliv to tak na první pohled možná nevypadá, tak blatníčky jsou příliš malé. Při jízdě za mokra tak tedy určitě budete mokří/špinavý více než by bylo nutné. Nicméně není problém tyto blatníčky vyměnit za jiné.
Co říci závěrem? Z řemeslného hlediska jsou lyže Inovik 500 Classic udělány v podstatě dobře, možná tedy až na zmiňovaný reverz. Všechny díly totiž vypadají poměr kvalitně a během testu nevykazovaly žádné známky nestandartního opotřebení či znehodnocení. Chválíme např. systém uchycení koleček, který je udělán poctivě. Sice jsou tyto lyže řemeslně udělány dobře, ale konstrukčně už je to o poznání horší. Zkrátka se šlo při výrobě lyží to nejjednodušší cestou. Výsledkem jsou tak lyže, na kterých si stříďák moc neužijete a na soupaž to také není žádný zázrak. Navíc sortiment náhradních koleček je u těchto lyží dost omezen, takže vylepšení jízdních vlastností, vlivem výměny koleček, není příliš pravděpodobné.
Pro koho jsou tyto lyže vhodné? Pokud hledáte opravdu levné lyže, od kterých toho moc neočekáváte a vlastně ani nevíte, zda Vás to bude na kolečkových lyžích bavit, tak právě pro Vás by se mohlo jednat o zajímavou variantu. Na druhou stranu dnes již existuje řada obchodů, kde Vám lyže ochotně zapůjčí, tak abyste zjistili, jestli Vás to vůbec bude bavit.
Autor: Michal Vank