25.03.2019

…..aneb nejlevnější kompozitové kolečkové lyže na českém trhu.

Co si budeme povídat, cena při výběru kolečkových lyží hraje podstatnou roli. Silným argumentem je zejména pro ty, kteří neplánují „točit“ dlouhé hodiny na kolečkových lyžích, ale chtějí si spíše zpestřit „sortiment“ svých sportovních aktiv. Mohou však vůbec být levné kompozitové kolečkové lyže dobrou volbou?

Než však na výše uvedenou otázku odpovíme, tak by bylo dobré zmínit, co se o lyžích píše na oficiálním webu této značky. Tyto informace nám totiž posloužily ke konfrontaci našich zkušeností z uplynulého testování lyží.  Bude se tedy jednat o trochu jinou formu recenze (než jste u nás zvyklí), v rámci které, se „vyjádříme“ k jednotlivým bodům oficiálního popisu lyží.  Pojďme se tedy podívat na oficiální znění…

„Kolečkové lyže s pružným kompozitovým nosníkem vyrobeným stejnou technologií jako běžecké lyže. Jsou určeny pro pohodlné volné ježdění a pro tréning techniky. Tyto kolečkové lyže poskytují stejný pocit při odrazu jako na zimních lyžích, vysoký komfort a vynikající tlumení vibrací na méně kvalitním povrchu.  Na výběr jsou dvě rychlosti koleček: M - střední a H - rychlejší. Kolečka střední rychlosti jsou optimální pro tréning i pro vytrvalost, rychlejší kolečka oceníte při tréningu vyšší rychlostí. Oboje kolečka mají vysokou životnost.  Zadní kolečko je opatřeno antireverzním mechanizmem umožňujícím odraz.“

Pružný kompozitový nosník - zde nelze jinak než souhlasit. Hned při prvním kroku lze totiž jasně cítit, jak nosník příjemně pruží.  „Příjemně“ je to správné slovo, jelikož jsme v minulosti už testovali lyže, které pružili až příliš či naopak nepružili vůbec. Samozřejmě pocitová tvrdost lyží je vždy ovlivněna samotnou hmotností jezdce, proto je zapotřebí uvést, že váha „testovacího jezdce“ byla 76 kg.  Při této váze poskytovali lyže dostatečnou pružnost, ale zároveň nebyly zbytečně měkké. Optimální váhové rozpětí těchto lyží bychom tedy viděli na cca 70 - 80 Kg.  

Vysoký komfort a vynikající tlumení vibrací – je zapotřebí říci, že jízdní vlastnosti kolečkových lyžích z velké části ovlivňují samotná kolečka. Neznamená to tedy, že lyže s hliníkovým nosníkem musí být vždy pocitově „tvrdé“ a naopak lyže s kompozitovým nosníkem „měkké“. Jako příklad můžeme uvést např. lyže Swenor Alutech, které s kolečky č. 2 nabízí opravdu vysoký jízdní komfort. Nicméně vraťme se zase zpátky k lyžím Drlik. My jsme měli k dispozici lyže osazené středně rychlými kolečky (rychlost M), která jsou poměrně tvrdá, což zhoršuje schopnost lyží tlumit vibrace. Zajímavé je, že ačkoliv lyže pruží, tak celková schopnost pohlcovat vibrace není zas až tak vysoká. Jinými slovy, rozdíl mezi velmi dobrými hliníkovými lyžemi (Swenor Alutech, Swix Roadline,…) a lyžemi Drlik Classsic Composite je poměrně malý.

Jako problematičtější se nám však jeví nižší stabilita kolečkových lyží, která je dána „vypouklým“ tvarem koleček a obloukovitým tvarem nosníku. Horší stabilita lyží se projevuje při obou technikách, ale patrná to je zejména při „stříďáku“.

Kolečka střední rychlosti jsou optimální pro tréning i pro vytrvalost – použitá středně rychlá kolečka lze považovat za trochu pomalejší, což nám rozhodně vyhovuje, jelikož obecně jsou kolečka č. 2 většinou zbytečně rychlá. Na druhou stranu tato kolečka nejsou ani zbytečně pomalá, takže se na nich může pěkné svézt i lyžař teprve začínající na kolečkových lyžích.

Co tedy říci závěrem?

Musíme říct, že máme z kolečkových lyží Drlik Classic Composite rozporuplné pocity. Na jednu stranu lyže příjemně pruží a vcelku dobře tlumí vibrace, což jsou parametry lyží, které člověk získá až u výrazně dražších lyží. Na druhou stranu jsou lyže pocitově dost těžké a nepříliš stabilní.

Drlik Classic Composit tedy představují zajímavou alternativu k hliníkovým kolečkovým lyžím, které jinak v sekci levných kolečkových lyží převládají.

Autor: Michal Vank