Dlouhodobé zkušenosti s Drlík Speed Skate

Zpět na výpis článků

Články ze světa kolečkových lyží

05.03.2016

Velkou část podzimní přípravy vždy absolvuji na těchto tuzemských kolečkových lyží, které již vlastním řadu let. Pojďme se tedy na ně podívat…

Rád bych Vás seznámil s osobní zkušeností, co všechno si můžete dovolit ke kolečkovým lyžím. Konkrétně se budu opírat o zkušenosti s kolečkovými lyžemi Drlík Speed Skate vybavené gumovými kolečky o průměru 70 mm a šířce 30 mm. Tyto kolečkové lyže jsem si koupil přibližně před 8 lety, protože tehdy byly zkrátka nejlevnější.

Jak tedy vypadají tito Drlíci po osmi letech příprav na zimní závody Českého poháru a Mistrovství České republiky? Musím říct, že mě tyto lyže doopravdy příjemně překvapily. Již na první pohled je však jasné, že mají už něco za sebou. Typický žlutý Drlíkovský lak je na spodní části šasí (nosník) výrazně sedřen a dává tak vyniknout hliníkové slitině, která je rovněž výrazně podřená. Poměrně výrazné sedření spodní části šasí úzce souvisí s typem používaných koleček. Tento typ gumových koleček je tvořen poměrně měkkou směsí, která zajišťuje dobrou přilnavost na vlhkém povrchu a určité tlumení nerovností asfaltu, což je vykoupeno rychlostí a hlavně jejich odolností. Během podzimní přípravy jsem vždy znatelně ohobloval zadní kolečka. V podstatě by ani nevadilo, že mají kolečka najednou výrazně menší průměr, ale spíš to, že již nevedou směr a z lyží se tak stávají spíše balanční pomůckou. Právě situace, kdy už byly kolečka na hranici životnosti, se doslova podepsaly na spodku lyží.    

Gumová kolečka však nejsou tvořena jen pryží, ale neméně důležitými součástmi jsou ložiska, podložky, šrouby a matice. Můžu potvrdit, že výrobcem požívaná ložiska jsou opravdu kvalitní, jelikož si svoje vlastnosti zachovali, i přestože byly dlouhodobě používány za mokra či v mírném dešti aniž by byla následně nějak ošetřena. Nicméně většinou cca po 3 letech jsem kupoval kompletně nová kolečka (kolečka, ložiska, šroub, podložky a matice). Samotná ložiska jsou sice velmi odolná, nicméně při jejich vyndávání ze starých koleček - opotřebovaných je zapotřebí užít i trochu (někdy hodně) násilí, na které rozhodně nejsou stavěny. Z tohoto důvodu jsem tedy jednou za čas vyměnil ložiska, i když by zřejmě ještě bez problému nějaké ty roky vydržely.

Dalším již zmíněným komponentem jsou matice. Ty jsou tvořeny poměrně měkkou slitinou hliníku, která se s narůstajícím počtem kilometrů sice zbrousí, ale i tak matice svoji funkci bez problému plní. U podložek a ani šroubů jsem nezaznamenal žádné výraznější změny.

Velmi užitečnou součástí lyží jsou plastové blatníčky, které každý lyžař za mokra opravdu ocení. Tady nezbývá než chválit, protože ani po osmi letech jsem je nezvládl zničit a stále skvěle plní svoji funkci.

Co říci závěrem? Jedná se o kolečkové lyže s výborným poměrem cena/výkon, které hodně vydrží. Známky opotřebení, které se objevily v důsledku dlouhodobého používání, nemají žádný negativní vliv na jejich další využívání. Jediným vážným nedostatkem jsou již zmiňovaná gumová kolečka, která se při častějším ježdění rychle sjíždějí. Tento problém lze však vyřešit, použitím rychlejších polyuretanových koleček, která jsou odolnější.

 

Níže se na fotkách můžete podívat, jak vypadají kolečkové lyže po osmi letech používání, matice po třech letech a přední kolečka po dvou letech.

 

 

Autor: Michal Vank