23.11.2016

Připravili jsme si pro vás odpovědi na otázky, které byly na uplynulém Sportlifu nejčastěji pokládány.

1) Zřejmě vůbec nejfrekventovanější otázkou, kterou jsme na našem stánku KolečkovéLyže.cz slyšeli, byla: „Kolik to stojí?“

Obecně se dá říct, že nejlevnější kolečkové lyže s vázáním stojí na našem trhu okolo 5 500 Kč. Drobné cenové rozdíly však existují mezi lyžemi určenými na bruslení a na klasiku. Nejlevnější modely bruslařských lyží bývají totiž zpravidla o něco málo levnější než kolečkové lyže na klasiku. Rozdíl v ceně je však menší než 1 000 Kč.

Kolečkové lyže jsou dodávány výhradně bez vázání, takže použitím vlastního starého vázání (např. z nepotřebných lyží) lze také poměrně výrazně ušetřit. Vázání na kolečkové lyže totiž přijde na cca 2 000 Kč.

2) „Je na kolečkové lyže potřeba speciální vázání?“

Ne, na kolečkové lyže lze namontovat vázání určené na běžky. Nicméně je vhodnější použít vázání, která se nasazují na NIS desku. Ostatní vázání totiž mají již z výroby díry pro uchycení pomoc vrutů. Při jízdě na kolečkových lyžích po tvrdém povrchu nosník různě „pracuje“, což u těchto vázání může způsobit prasknutí v oblasti uchycení vrutem.

3) „Lze používat zimní lyžařské boty na kolečkových lyžích?“

Na kolečkové lyže lze použít stejné boty jako na běžky. Využití zimních lyžařských bot v létě však přináší dvě základní nevýhody. První z nich je určitý diskonfort způsobený vysokými teplotami (v porovnání se zimou), které vedou k nadměrnému pocení nohy. Druhou nevýhodou je to, že boty dostávají v létě víc zabrat, takže se zkrátí jejich životnost.

Ideálním řešením jsou boty určené přímo na kolečkové lyže, které nejsou zateplené a jsou prodyšné. Navíc si neničíte svoje zimní boty.

4) „Jak dlouhé hole se používají na kolečkové lyže?“

Na kolečkových lyžích se používají stejně dlouhé hole jako v zimně na běžkách. Délka holí na bruslení by tak měla přibližně odpovídat vzorci výška postavy krát 0,90. V případě holí na klasiku se ve vzorci výška postavy násobí číslem 0,85. Jedná se však pouze o orientační vzorec, u kterého je vhodné zhodnotit i zkušenosti samotného lyžaře. Zkušený lyžař snese o něco málo delší hole, zatímco pro začátečníka jsou vhodnější kratší hole.

Je pravda, že na kolečkových lyžích je člověk mírně nad asfaltem, ale na druhou stranu ani hole se při odpichu neproboří níž. Naopak v zimně je tedy člověk v těsném kontaktu s povrchem, ale hole se mu boří do sněhu. Z tohoto důvodu se tedy délka holí používaných v létě a v zimně neliší. Případně liší, ale jen minimálně.

5) „Jak lze dosáhnout toho, aby hole na asfaltu tolik neklouzaly?“

Hlavním důvodem proč hole na asfaltu kloužou je ten, že jsou tupé hroty. Rychle se mohou obrousit především hroty na zimních kalíšcích, které u levnějších holí nebývají tvrzené. Hroty na zimních kalíšcích jsou náchylnější k vylomení. Navíc kalíšek při samotném odpichu překáží. Vždy je tedy lepší používat hroty určené přímo na kolečkové lyže. Ty nemají kalíšek a jsou odolné vůči obroušení.

Nutné je taky upozornit na to, že provedení odpichu se na kolečkových lyžích liší od provedení na běžkách. Na kolečkových lyžích je totiž zapotřebí zapichovat hole více na kolmo a s větší razancí než v zimě. Důvodem této mírně odlišné techniky je to, aby hole lépe držely na asfaltu.

Autor: Michal Vank